رنگ آمیزی ساختمان

رنگ آمیزی ساختمان

رنگ آمیزی ساختمان – انواع رنگ ساختمان : استفاده از بهترین برند ها و بهترین متریال موجود در بازار باید در اولویت باشد . باید هنگام شروع کار برای زیر کاری از بهترین نوع متریال استفاده شود و برای رنگ امیزی نیز باید از بهترین نوع رنگ موجود د بازار استفاده شود رنگی که قبلا مورد استفاده قرار نگرفته و تازهبه بازار امده را استفاده نکنید. ابتدا ببینید کیفیت بالایی دارد ایا مشتریان ان رنگ از کیفیت ان رضایت دارند یا نه یادتان باشد ابتدا کیفیت کار برای ما اهمیت دارد یعنی باید به بهترین شکل کار را انجام دهیم تا در نتیجه اجرای کار رنگ آمیزی ساختمان را به بهترین شکل به پایان برسانیم .

رنگ اکریلیک و رنگ روغنی

رنگ اکریلیک نیز از گونه های دیگر رنگ است که قابل شستشو است و با استفاده ان می توانید خانه خود را رنگ امیزی کنید که این نوع رنگ پس از اجرا بلافاصله خشک می شود مثلا پس از یک ساعت کامل خشک می شود و می توانید باز هم رنگ امیزی کنید و یا به لکه گیری با بتونه بپرازید دوستان رنگ اکریلیک بو ندارد و شیمیایی نیست و با محیط زیست سازگار است و باعث اذیت شدن چشم ها گلو و یا اب ریزش بینی نمی شود و این امری است مهم در نقاشی ساختمان اما این را هم در نظر داشته باشید که رنگ اکریلیک کیفیت رنگ روغنی شیمیایی را ندارد و نسبت به رنگ روغنی کمتر قابل شستشو است پس در نتیجه دوام کمتری هم دارد این نکات را به یاد داشته باشید و هنگام انتخاب رنگ و رنگ امیزی ساختمان به این نکات مهم توجه لازم را داشته باشید .

رنگ اکریلیک برای خارج از ساختمان مخصوصا بر روی فلز های خارج از ساختمان به هیچ وجه توصیه نمی شود چون فلز به راحتی زنگ خواهد زد و از بین خواهد رفت برای فلز ها و سطوح فلزی خارج از منزل ابتدا ضد زنگ را اجرا کنید و بعد از رنگ روغنی برای ادامه کار و رنگ رویه استفاده کنید تا دوام کار سالیان زیاد تری بالا برود .

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک نیز برای رنگ امیزی ساختمان مناسب است ولی برای کدام سطوح ؟ ببینید دوستان برای اینکه بتوانیم اجرای کار بسیار مناسب و عالی داشته باشیم باید بدانیم کدام رنگ برای کدام سطح خوب است

 

مثلا همین رنگ پلاستیک برای رنگ امیزی ساختمان مثلا برای سقف ها خوب است و باعث زیبایی این سطح کار می شود مورد دیگر که مناسب است داخل کمد دیواری است و یا داخل انباری و یا سقف بالکن و یا گچبری ها این ها جاهایی است که ما می توانیم از رنگ پلاستیک استفاده کنیم رنگ پلاستیک زود خشک می شود و بسیار زیبا است و بوی نامطبوع ندارد این رنگ خیلی شیک می باشد و بعد از اجرا جلوه ی زیبایی دارد ولی ایراد هایی نیز دارد مثلا دوام کمتری نسبت رنگ هایی مثل اکریلیک و روغنی دارد ولی مناسب سطوحی که گفته شد است از ایراد های دیگر غیر قابل شستشو بودن ان است و اینکه بر روی سطوح فلزی نمی توان اجرا کرد برای سطح فلزی باید از رنگ روغنی استفاده شود .

قال توجه دوستان این که برای زیر سازی رنگ پلاستیک از بتونه روغنی در ابتدا استفاده باید کرد تا زیر سازی بسیار محکمی باید داشته باشیم پس از این نوع بتونه استفاده کنید تا عمر کار بسیار بالا برود .

 

رنگ کردن دیوار گچی

رنگ زدن دیوار گچی و رنگ نخورده با دیوارهای رنگ شده تفاوت دارد. نمی توان مستقیماً رنگ مورد نظر را بر روی دیوار گچی در ساختمان های نوساز به کار برد. ابتدا بایستی دیوارهای گچی روغنکاری شود برای این منظور می توان از روغن الیف استفاده کرد.

روغن کاری با ایجاد حالت چسبندگی بین رنگ و دیوارهای گچی، موجب پوشش دهندگی بهتر رنگ ساختمان خواهد شد. بدون رنگ کاری، خورندگی بین رنگ نهایی و دیوار بسیار زیاد بوده و رنگ نهایی از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد شد و هزینه رنگ آمیزی ساختمان نیز به شدت افزایش می یابد.

بتونه کاری نیز یکی از کارهای اصولی است که قبل از رنگ آمیزی انجام می شود. این کار نیاز به مهارت و تخصص نقاش دارد. در نظر داشته باشید بتونه کاری به تنهایی برای زیرسازی رنگ کافی نیست. حتما باید روغن کاری نیز انجام شود.

سنباده کاری دیوار یکی دیگر از مواردی است که در رنگ آمیزی ساختمان بر روی دیوارهای گچی باید انجام شود. سنباده کاری اولیه سطحی است و زیاد نیازی به ریزه کاری نمی باشد. بعد از این مرحله می توان یک دست آستر بر روی دیوار زد و سپس سنباده کاری دقیق تر و ظریف تر نهایی را انجام داد.سپس می توان آستر دوم را بر روی دیوار انجام داد و پس از خشک شدن رنگ رویه را بر روی دیوار به کار برد.

رنگ کاری ساختمان با اسپری های رنگ کننده

چنانچه وقت کافی در اختیار ندارید و می خواهید در روند رنگ آمیزی ساختمان تسریع ایجاد کنید بهتر است از اسپری های رنگ کننده برای نقاشی بر روی دیوارها استفاده کنید. اگر دستگاه اسپری رنگ کننده با جریان برق کار می کند نیاز به تامین برق دستگاه دارید.

کار با اسپری های رنگ کننده دشوار نیست و مشکلات بر جای ماندن رد قلمو را نیز ندارد کافی است مخزن اسپری را با رنگ دلخواه پر کرده و شروع به رنگ آمیزی دیوار کنید. البته انجام مراحل قبلی به منظور زیرسازی ضروری است و بدون رفع ترک های دیوار و سنباده کاری نمی توان انتظار رنگ آمیزی بدون نقصی را داشت.

بهتر است ابتدا نقاشی را از سقف اتاق شروع کنید. پوشاندن کف اتاق و دیوارها با کاغذهای مخصوص، مانع از رسیدن رنگ به آنها می شود پس قبل از شروع به نقاشی، حتما دیوارها را با کاغذ ضد آب پلاستیکی یا مشابه آن پوشش دهید.

در صورت استفاده صحیح از اسپری های رنگ کننده، کار تمیزی خواهید داشت و رنگ کمتری به اطراف پاشیده می شود ولی با تمام دقتی که می کنید نمی توان از پاشیدن صد در صد رنگ جلوگیری کرد. حتما از دست کش پلاستیکی و عینک های محافظتی برای چشم استفاده کنید.

رنگ آمیزی دیوار و سقف

برای رنگ آمیزی سقف، از گوشه های اتاق شروع کرده و رنگ را به چپ و راست اسپری کنید. برای اطمینان از یکنواخت شدن رنگ ها، پس از رنگ آمیزی یک قسمت، دستگاه را عقب کشیده و رنگ را بررسی کنید.
برای رنگ آمیزی دیوارها باید قاب پنجره ها، قرنیزها، پریزهای برق و غیره را بپوشانیم . از گوشه ها شروع نقاشی کرده و با آرامش و نهایت دقت اسپری را حرکت داده و دیوارها را رنگ آمیزی کنید. در نهایت دقت کنید که همه دیوارها یکدست و کامل رنگ شده باشد.

 

 

رنگ آمیزی ساختمان با غلطک

غلطک بهترین وسیله برای نقاشی ساختمان است که برای دیوارهای بزرگ و بدون گچکاری استفاده می شود. استفاده از غلطک زمان رنگ آمیزی و نقاشی را بسیار کوتاه تر می کند. اگر می خواهید رنگ آمیزی ساختمان را به سرعت انجام دهید از غلطک استفاده کنید. کار با غلطک چندان دشوار نیست و با کمی دقت امکان پذیر است. معمولا غلطک به همراه سینی مخصوص به فروش می رسد که برای رنگ در نظر گرفته شده. برای رنگ امیزی ساختمان بهتر است غلطک را ابتدا در رنگ غوطه ور کنید تا کاملا مرطوب شود. هرگزاز غلطک خشک برای نقاشی ساختمان استفاده نکنید. پس از آماده سازی غطک و مرطوب کردن آن می توانید کار رنگ آمیزی را شروع کنید.

غلطک را در سینی مخصوص رنگ حرکت داده و همه سطح آن را با رنگ آغشته کنید. مراقب باشید غلطک بیش از اندازه رنگ را جذب نکند زیرا در هنگام کار بر روی دیوار شره می کند و مشکل ساز می شود. غلطک را از بالا به پایین و به صورت مورب حرکت دهید با هر حرکت بخشی از دیوار رنگ امیزی خواهد شد. شکل صحیح حرکت غلطک روی دیوار شبیه به حرف M انگلیسی است. رنگ را از قسمت کنار دیوار شروع کرده و همه دیوار را به طور کامل با رنگ بپوشانید.

طرح های جدید رنگ آمیزی ساختمان

شاید قبلا همه ‌ی ما فکر می کردیم که 4 دیوار یک فضا همه باید یک رنگ باشن و وقتی خلاف این رو می‌دیدیم یا خیلی تعجب می‌­کردیم، یا فرد صاحبخانه رو آوانگارد میدونستیم و استقبال می­‌کردیم. اما الان می دونیم که رنگ آمیزی دیوار منزل لازم نیست یکدست و مثل هم باشه. یک دیوار می تواند خارج از ریتم عمل کنه و رنگ جیغی داشته باشه، یا اینکه دو تا از دیوارها با رنگ­های دو دیوار دیگه فرق کنن و صرفاً با جزئیات خانه هماهنگ باشن نه با مبلمان و پرده ها.

 

 

ابزارهای لازم برای رنگ آمیزی

در این مرحله از آموزش رنگ‌کردن دیوار باید سراغ ابزارهای کارتان بروید. شما باید بر اساس رنگی که انتخاب کرده‌اید و وضعیت دیوارهای خانه، ابزار‌های مختلفی تهیه کنید. بسیاری از این ابزارها ضروری و اساسی هستند و باید پیش از شروع رنگ ‌آمیزی در هر ساختمانی، آنها را تهیه کنید. این ابزار مهم عبارت‌اند از:

  • رنگ ساختمانی
  • غلطک رنگ
  • قلم‌موی رنگ ‌آمیزی
  • مقداری پارچه بی‌استفاده
  • کاردک
  • سنباده
  • سینی رنگ

مراحل رنگ آمیزی نمای ساختمان

امروزه علاوه بر طراحی نمای ساختمان با استفاده از سنگ، رنگ آمیزی هم بسیار رواج پیدا کرده است. زیرا رنگ‌های مورد استفاده در رنگ آمیزی ساختمان کیفیت و تنوع زیادی پیدا کرده‌اند، که علاوه بر زیبا کردن نمای ساختمان به عنوان نوعی عایق نیز محسوب می‌شوند. قبل از اقدام به اجرای رنگ آمیزی نمای ساختمان باید بسترهای لازم بری رنگ آمیزی و همچنین رنگ مناسب انتخاب شود. به طور کلی نقاشی نمای ساختمان شامل مراحل زیر می‌باشد:

  1. آماده سازی بستر و زیرسازی مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان
  2. اجرای رنگ آمیزی ساختمان با استفاده از پرایمر
  3. نقاشی نمای ساختمان

 

آماده سازی بستر و زیرسازی مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان

قبل از شروع به رنگ آمیزی لازم است نمای ساختمان شستشو شود تا اصول رنگ آمیزی رعایت شود. در شستشوی نما تمامی کثیفی‌ها و گرد و غبار پاکسازی می‌شود تا رنگ به خوبی روی نما قرار بگیرد و صاف و یکدست شود و برجستگی‌ها از بین بروند. برای نماشویی ساختمان لازم است از دستگاه‌های مخصوص استفاده شود. همچنین اگر نما نیاز به بازسازی داشت، ترمیم خواهد شد؛ معمولا بعد از مدتی که از عمر ساختمان می‌گذرد،  ترک‌هایی در نمای ساختمان مشاهده می‌شود که با استفاده از چسب ترک و یا بتونه‌های مخصوص می‌توان این مشکلات را مرمت کرد.

 

نقاشی نمای ساختمان با استفاده از پرایمر

بعد از شستشوی نما و برطرف کردن مشکلات، نوبت به اجرای رنگ نمای ساختمان توسط پرایمر می‌رسد. در این مرحله پرایمر به عنوان مرحله قبل از نقاشی نمای ساختمان اجرا می‌شود. یکدست کردن سطح ساختمان با استفاده از سیمانکاری آستر و رویه انجام می‌شود. در صورتی که ساختمان نو باشد با استفاده از زیرسازی و پرایمر می‌توان سطح را برای رنگ کاری آماده کرد. پوشش آستر و یا پرایمر مایعی سفید رنگ است که از شوره زدن رنگ نمای ساختمان جلوگیری می‌کند. برای هر رنگ یک پرایمر مخصوص وجود دارد که بستری مناسب برای ایجاد چسبندگی بهتر رنگ به سطوح ایجاد می‌کند. از دیگر مزایای استفاده از پرایمر این است که از پوسته پوسته شدن و ایجاد برجستگی رنگ جلوگیری می‌کند و محافظ خوبی برای نمای ساختمان محسوب می‌شود و در مقابل اشعه خورشید مقاوم است و طول عمر رنگ را افزایش می‌دهد.

رنگ مخصوص نمای سیمانی ساختمان با توجه به رنگ نهایی، انتخاب می‌شود. معمولا سیمان سفید به عنوان پرایمر مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ آمیزی نمای ساختمان

مرحله آخر در رنگ آمیزی نمای ساختمان نقاشی نما است. این رنگ آمیزی با استفاده از غلطک، قلمو، پمپ باد و ابزارهای مخصوص دیگری انجام می‌شود. برای انجام این کار نیاز به یک تیم رنگ آمیزی و ابزارهای رنگ آمیزی است. طرح های جدید نقاشی ساختمان با انواع رنگ‌ها قابل اجرا است.

 

انواع رنگ نمای خارجی ساختمان

  • رنگ اکریلیک
  • رزین اکریلیک
  • رنگ روغنی
  • رنگ استخری
  • رنگ کنیتکس
  • رنگ اپوکسی
  • رنگ نانو

 

رنگ اکریلیک: می‌توان گفت رنگ اکریلیک از رنگ‌های پرطرفدار برای نقاشی نمای ساختمان است زیرا علاوه بر کیفیت بالا و دوامی که دارد، دارای درخشندگی خوبی است که نمای ساختمان را زیباتر نشان می‌دهد. از ویژگی‌های رنگ آکریلیک می‌توان به خشک شدن سریع؛ تنوع زیاد برای انواع سطوح، انعطاف پذیری بالا و مورد استفاده در رنگ آمیزی داخلی ساختمان و رنگ نمای خارجی ساختمان اشاره کرد.

رزین اکریلیک: رزین‌های اکریلیک معمولا بر پایه آب و روغن هستند این نوع رنگ را می‌توان در تمامی سطوح مانند: سطوح سیمانی، سطوح کنفی سطوح گچی و … به کار برد. از ویژ‍‌گی‌های رزین آکریلیکی که حلال با آب هستند: خاصیت ضد قارچی، بی بو، مقاومت در برابر اشعه خورشید و … است.

رنگ روغنی: از رنگ‌ها روغنی بیشتر برای سطوح خارجی ساختمان استفاده می‌شود. این نوع رنگ در مقابل رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

رنگ کنیتکس: از دیگر رنگ‌هایی که در طرح های جدید نقاشی ساختمان استفاده می‌شود، رنگ کنیتکس است. این نوع رنگ بیشتر برای رنگ آمیزی نمای ساختمان و پارکینگ کاربرد دارد و دوام بالایی در برابر رطوبت دارد.

رنگ اپوکسی: رنگ‌های اپوکسی عموما در کف پوش استفاده می‌شوند و رنگ اپوکسی در نمای ساختمان اغلب مصارف صنعتی و خانگی دارد.

رنگ نانو: رنگ نانو به عنوان رنگ عایق ساختمانی شناخته شده است زیرا با استفاده از فناوری نانو، عایقی است در برابر حرارت و رطوبت است و از بروز قارچ جلوگیری می‌کند. از موارد مصرف رنگ نانو نمای ساختمان : جهت رنگ آمیزی ساختمان و نقاشی داخلی ساختمان از جمله: دیوارها، کانال‌های تهویه و عایق کاری اتاق‌ها و … می‌باشد.

 

مزایای رنگ مولتی کالر چیست؟

تنوع طرح و رنگ اون بالا است. در این زمینه از سایر رنگها جلوتره.

بوی اون کم است.

رنگ مولتی کالر نیازی به حلال نداره.

مقاومتش نسبت به شستشو بالا است.

خاصیت منحصر به فرد رنگ مولتی کالر اینه که گرد و غبار و دود رو جذب نمی‎کنه؛ پس مناسب راه پله، پارکینگ و سایر مکان‎های عمومی است.

زود خشک میشه پس سرعت اجرایش بالایه.

این رنگ موج و خرابی زیر کار رو خیلی بهتر از سایر رنگها میپوشونه.

رنگ مولتی کالر روی کلیه سطوح اجرا میشه.

در برابر نور خورشید هم مقاوم است.

معایب رنگ مولتی کالر چیست؟

به نظر شما رنگ مولتی کالر عیبی هم ممکنه داشته باشه؟

این رنگ، پیستوله های خاصی میخواد؛ پس اجرای اون کار هر کسی نیست.

رنگ مولتی کالر حالت برجسته داره. یعنی حالا اگه به هر دلیلی، بعد یک مدت بخواین دیوار رو یک رنگ دیگه بزنین؛ باید کل اون رو بتونه کاری کنین!

این رنگ قابل لکه گیری نیست؛ یعنی اگه گوشه دیوار دچار زدگی بشه باید کل اونو مجدد رنگ آمیزی کنین!

رنگ مولتی کالر با توجه به نوع رنگ پس زمینه (پلاستیک، روغنی و یا اکریلیک)، کیفیتها و در نتیجه قیمت‎های متفاوتی داره. این می‎تونه شما رو در انتخاب مجری اذیت کنه.

هرچند هر نقاش حرفه ای ساختمان متد و شیوه خاص خودش را برای اجرای کارها دارد، ولی نکاتی وجود دارد که تمامی حرفه ای ها میدانند و رعایت میکنند.

اول سنباده کاری

برای رسیدن به دیوار یا چوبی که به خوبی رنگ آمیزی شده، ابتدا باید آن را صاف و صیقلی نمایید. استاد کاران قدیمی خود را بیشتر سنباده کار میدانند تا نقاش ساختمان، چرا که بیشتر زمان خود را صرف سنباده کاری میکنند. سنباده کاری، بتونه کاری ها و جای میخ ها و سوراخ های دیوار را هم تراز میکند. سنباده کاری همچنین پوسته های دیوار یا چوب را برمیدارد.

کل دیوار را از کف تا سقف با کاغذ سنباده مناسب، سنباده بزنید. برای سنباده کاری چوب میتوانید از دستگاه سنباده لرزان نجاری کمک بگیرید. بهتر است دیوار را یک مرتبه عمودی و یک مرتبه افقی سنباده بزنید. حین سنباده کاری فشار زیادی به سطح کار وارد نکنید.

قبل از رنگ، پرایمر را فراموش نکنید

استادکاران پیش از رنگ آمیزی تمامی حفره ها و پستی بلندی ها را با بتونه میکنند.  اما اگر مستقیما روی بتونه را رنگ آمیزی کنید؛ بتونه رطوبت رنگ را جذب میکند و رنگ را مات میکند. بعد از خشک شدن کار، رنگ این نقاط به وضوح با کل دیوار متمایز خواهد شد. حرفه ای ها برای اجتناب از این اتفاق، قبل از رنگ امیزی از پرایمر استفاده میکنند.

 

چسب ها را با کاردک محکم کنید

در پایان عملیات نقاشی و بعد از کندن چسب قرنیزها، اگر متوجه شوید رنگ روی آنها شره کرده است، حسابی اذیت خواهید شد. برای جلوگیری از ریختن رنگ روی قرنیزها از نوار چسب کمک میگیرند. اما حرفه ای ها یک نکته در انجام این کار دارند؛ بعد از چسباندن چسب ها، کاردک را روی نوار چسب میکشند تا خوب به قرنیز بچسبد و رنگ نتواند از لبه های آن نفوذ کند. چسب کاغذی 2 یا 5 سانتی برای پوشاندن لبه ها و قرنیزها کاملا مناسب است.

رنگ را رقیق کنید

راز رنگ آمیزی تمیز و معلوم نشدن خطوط قلم مو؛ رقیق کردن رنگ است. رقیق کردن رنگ دو مزیت دارد. اول اینکه سرعت خشک شدن رنگ را کم میکند و به شما فرصت بیشتری برای اصلاح کار میدهد اگر اصلاحات را روی رنگ خشک شده اعمال کنید رد قلم مو روی دیوار خواهد ماند. از طرف دیگر رنگ رقیق رد قلم مو و لکه ها را کمتر نشان میدهد. استادکار ها برای رنگ آمیزی دیوار، چوب، کابینت و درها؛ رنگ را رقیق میکنند.

حد فاصل دیوار و سقف را خط بیاندازید

معمولا هنگام رنگ کردن قسمت بالای دیوارها، سقف هم رنگی میشود و تقریبا کشیدن خط مستقیم در بالای دیوار بدون رنگی کردن سقف غیر ممکن است. استادکار ها یک ترفند ساده دارند. آنها پیچ گوشتی را در امتداد محیط سقف میکشند و آن را خط میاندازند. نوک قلم مو هنگام رنگ کردن لبه دیوار درون این شیار باریک فرو میرود و از خط خارج نمیشود، در نتیجه سقف رنگی نمیشود.

پارچه کرباس به جای ملحفه

استادکار های نقاشی ساختمان هرگز از ملحفه برای پوشاندن سطح خانه استفاده نمیکنند. ملحفه نازک نمیتواند جلوی نفوذ قطره های رنگ را بگیرد و کف زمین لکه میشود. اگر از پلاستیک ضخیم هم استفاده کنید رنگ خیس میماند و به کف کفش شما میچسبد و همه جا پخش خواهد شد. بهترین گزینه پارچه های کرباسی است.

کرباس سر نمیخورد و البته رنگ را به خوبی جذب میکند. فقط زمانی که سقف را رنگ میکنید به پارچه ای بزرگ برای پوشاندن کل اتاق نیاز خواهید داشت. در سایر مواقع پارچه ای با عرض حدود یک متر که کل طول دیوار را بپوشاند برای محافظت کف مناسب است و البته راحت هم جابجا میشود.

دیوارها را یک به یک رنگ کنید

شاید فکر کنید روش ساده آن است که کل اتاق را یکجا و در یک مرحله رنگ کنید. استادکار ها اما ابتدا حاشیه های یک دیوار را رنگ میکنند، بلافاصله کل آن را با غلطک رنگ آمیزی میکنند و سپس به سراغ دیوار بعدی میروند. با این روش رنگ قلم مو و غلطک با هم به خوبی ترکیب میشوند.

هنگام کار با قلم مو و غلطک، سطل رنگ و ابزاری که استفاده نمیکنید را با یک حوله مرطوب بپوشانید تا خشک نشوند.

شیشه ها را نپوشانید، بخراشید

حین نقاشی ساختمان زمان خود را برای پوشاندن پنجره ها و محافظت شیشه ها، هدر ندهید. کارتان را انجام دهید و نگران قطره های رنگ روی شیشه ها نباشید. زمانی که رنگ خشک شد، به راحتی با تیغ یا کاردک جدا میشود.

رنگ ها را ترکیب کنید

رنگ قوطی های مختلف از یک رنگ خاص ممکن است کمی با هم متفاوت باشد. اگر از دو قوطی رنگ برای یک دیوار استفاده کنید، این تفاوت ممکن است به چشم بیاید. استادکار ها برای رفع این مشکل معمولا قوطی های رنگ را قبل از استفاده در یک گالن بزرگتر با هم مخلوط میکنند.

برخی حرفه ای ها رنگ را مستقیما از همان گالن بزرگ استفاده میکنند، اگر چه این گالن بزرگ تر و سنگین تر است و حمل آن سخت تر میشود ولی برای کار کردن با غلطک مناسب تر است.

غلطک را بشورید

فارغ از قیمت غلطک رنگی که میخرید، قبل از اولین استفاده غلطک را خوب بشوئید تا ذرات گرد و خاک غلطک در حین نقاشی روی کار ننشیند. رولر غلطک را با آب و مقدار کمی صابون مایع بشویید و دستتان را از بالا تا پایین رولر و برعکس حرکت دهید تا تمام ذرات اضافی فیبرها به خوبی جدا شوند. نیازی نیست غلطک را خشک کنید و میتوانید بلافاصله از آن استفاده نمایید.

دیوارها را تمیز کنید

رنگ روی سطوح کثیف و چرب خوب نمینشیند. جاهایی مانند سقف آشپزخانه ها، دیوار نقاشی شده اتاق کودکان و اطراف کلید های برق که با دست کثیف لمس میشوند خوب رنگ نمیگیرد. حرفه ای ها اول این سطوح را تمیز میکنند و سپس به رنگ آمیزی آن میپردازند.

مواد شوینده مناسب این سطوح در بازار موجود هستند و با توجه به میزان و نوع آلودگی میتوانید ماده لازم برای نظافت آن را تهیه نمایید.

قلم مو را کامل رنگی کنید

حرفه ای های نقاشی ساختمان، قلم مو را در سطل رنگ فرو میبرند، چند ضربه به اطراف سطل میزنند تا قطره های درشت رنگ جدا شود و رنگ آمیزی را شروع میکنند. اما مبتدی ها و تازه کاران از روش دیگری استفاده میکنند. آنها قلم مو را در رنگ فرو میبرند و بعد با کشیدن لبه های قلم مو به دیواره های سطل بیشتر رنگ را از قلم مو خالی میکنند. رنگی کردن قلم مو و بلافاصله خشک کردن آن چندان هوشمندانه به نظر نمیرسد.

رنگ را بکشید تا چکه نکند

زمانی که قلم مو کاملا آغشته به رنگ است، رنگ در کناره ها و گوشه های کار چکه میکند و سرازیر میشود. راه حل این مشکل آن است که ابتدا نوک قلم مو را روی سطح بکشید. زمانی که میزان رنگ روی قلم مو کمتر شد سطح بیشتری از قلم مو را درگیر کنید و رنگ را روی سطح بکشید. قلم مو را طوری حرکت دهید که پهنای قلم مو مسیر نوک آن را دنبال کند و رنگ را به سطح بفشارد. ممکن است مجبور شوید این کار را چند مرتبه در هر نقطه انجام دهید تا کاملا از رنگ پوشیده شود ولی اطمینان خواهید داشت که رنگ روی دیوار چکه نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه